Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل
شارژ ایرانسل شارژ همراه اول شارژ تالیا وبلاگ شیمی - زندگی - سلامت wellcome to my weblog
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

92/2/8
11:30 صبح

اشتباهات رژیمی که باعث چاقی میشوند

بدست عمران دهقان در دسته

بعضی از غذاها، کمی بیشتر از سایر غذاها برای هضم انرژی لازم دارند. ولی هیچ غذایی وجود ندارد که هنگام هضم آنقدر انرژی مصرف کند که شما بدون تغییر در عادت‌های غذایی یا ورزش، کاهش وزن داشته باشید.

برای این که در برنامه کاهش وزن خود موفق باشید نباید توسط این اشتباهات از مسیر کاهش وزن خود منحرف شوید.

چاقی

 

1- کالری‌ها محاسبه نمی‌شوند!

این اولین و رایج‌ترین اشتباهی است که افراد در برنامه کاهش وزن خود مرتکب می‌شوند. مطمئن باشید تمام کالری مصرفی در برنامه کاهش وزنتان محاسبه می‌شود.

برای این که نیم کیلو گرم لاغر شوید باید در هفته 3500 کالری از میزان کالری مصرفی خود را کم کنید.

هرچند در یک برنامه کم چرب که حاوی پروتئین مناسب و متوسط و کربوهیدرات‌های پیچیده است دیگر نیازی به محاسبه کالری‌ها نیست. زیرا این رژیم خود به خود کم کالری است.

 

2- رژیم خود را ناگهان عوض کنید تا سریع‌تر لاغر شوید!

این کار بدترین روش برای شروع رژیم غذایی است زیرا در این نوع رژیم‌ها میزان کربوهیدرات‌ها را کاهش می‌دهیم در نتیجه به سرعت مایع زیادی را از دست می‌دهیم. کاهش مایعات به میزان مایعات دریافتی بستگی ندارد بلکه مستقیماً به توانایی بدن در نگهداری مایعات ارتباط دارد. در این برنامه‌ها چربی بدن کاهش نمی‌یابد بلکه در واقع تنها پروتئین از دست می‌رود که برای کلیه‌ها بسیار خطرناک است. هنگامی که این نوع رژیم‌ها را کنار بگذاریم مجدداً با افزایش وزن به صورت چربی مواجه می‌شویم. و اغلب می‌بینیم که فرد حتی چاق‌تر از زمان قبل از رژیم شده است.

 

3- ورزش برای کاهش وزن لازم نیست!

هیچ ادعایی توخالی‌تر از این وجود ندارد. ورزش منظم کلید کاهش وزن طولانی مدت و حفظ وزن مطلوب است.

ورزش تنها کالری نمی‌سوزاند بلکه توان تنظیم اشتها را نیز دارد. ورزش بر متابولیسم بدن تأثیر مثبتی می‌گذارد، فشارخون، کلسترول و قند خون را تنظیم و به طور کلی سلامتی را تضمین می‌کند.

هرچه میزان چربی گوشت بیشتر باشد کالری آن نیز بیشتر خواهد شد و چون مصرف کالری زیاد باعث افزایش ذخیره سازی چربی می‌شود، در نتیجه خوردن گوشت نه تنها باعث افزایش وزن می‌شود، بلکه بیشتر آن را به صورت چربی ذخیره می‌کند

 

داشتن فعالیت بدنی و نگه داشتن وزن ایده آل هر دو برای حفظ سلامت لازم است. افراد می‌توانند سلامت خود را با ورزش ارتقاء دهند و نیز تفریحی سالم داشته باشند.

30 دقیقه فعالیت بدنی روزانه می‌تواند به سلامت بیشتر شما کمک کند. این که چه نوع ورزشی انتخاب نمایید چندان تفاوتی ندارد، شما می‌توانید ورزش را یک‌بار در روز یا دو بار در روز با زمان کمتر انجام دهید.

 

4- هرچه شب هنگام بخورید به چربی مبدل می‌شود!

فرقی ندارد چه ساعتی غذا بخورید. میزان کل کالری روزانه در برابر تعداد کالری که می‌سوزانید تعیین کننده کاهش یا افزایش وزن است. بدن شما کالری شب یا روز را تشخیص نمی‌دهد. تنها میزان کالری‌ها دریک روز مطرح است.

تنها نکته منفی خوردن غذا در شب این است که ممکن است دچار مشکلی به نام بازگشت اسید شوید که در این صورت دچار سوزش سر دل خواهید شد. اگر این مشکل را دارید باید حتماً به پزشک مراجعه نمایید.

 

5- برخی غذاها می‌توانند کالری‌ها را بسوزانند!

بعضی از غذاها، کمی بیشتر از سایر غذاها برای هضم انرژی لازم دارند. ولی هیچ غذایی وجود ندارد که هنگام هضم آنقدر انرژی مصرف کند که شما بدون تغییر در عادت‌های غذایی یا ورزش، کاهش وزن داشته باشید.

 

6- سرعت غذا خوردن تفاوتی نمی‌کند

آرام غذا خوردن و جویدن غذا باعث تنظیم مرکز کنترل اشتهای مغز می‌شود. بنابراین آنچه که خورده‌اید اشتهایتان را کم می‌کند و با غذای کمتر زودتر سیر می‌شوید.

غذا خوردن سریع خود به خود چاق نمی‌کند ولی از آنجایی که افرادی که سریع غذا می‌خوردند به مکانیزم تنظیم اشتهایشان زمان کافی نمی‌دهند تا کار کند آنگاه بیشتر از میزان لازم غذا می‌خورند.

گوشت

7- چون گوشت حاوی پروتئین زیادی است باعث افزایش وزن نمی‌شود!

پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها بدون توجه به منبع آن‌ها، در هر گرم 4 کالری دارند. چربی نیز در هر گرم 9 کالری دارد، یعنی بیشتر از دو برابر پروتئین و کربوهیدرات.

گوشت نه تنها در هر گرم چهار کالری دارد بلکه هر گرم چربی گوشت 9 کالری دارد.

هرچه میزان چربی گوشت بیشتر باشد کالری آن نیز بیشتر خواهد شد و چون مصرف کالری زیاد باعث افزایش ذخیره سازی چربی می‌شود، در نتیجه خوردن گوشت نه تنها باعث افزایش وزن می‌شود، بلکه بیشتر آن را به صورت چربی ذخیره می‌کند.

 

8- تا زمانی که ویتامین‌های لازم را مصرف کنید، هرچه بخورید اشکالی ندارد!

مکمل‌های ویتامینی تمام مایحتاج شما ازجمله پروتئین، کربوهیدرات، املاح، اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب مورد نیاز را برآورده نمی‌کند، بلکه این بارو غلط در مورد تغذیه و رژیم است.

بسیاری از افرادی که دارای رژیم کم کالری به همراه مکمل‌های غذایی پروتئینی و ویتامینی هستند دچار مشکلاتی شده‌اند که به علت عدم توانایی بدن جهت تنظیم متابولیسم بوده است مخصوصاً کلیه‌ها و کبد که نمی‌توانند به این نوع رژیم سازگار شوند.

بعضی از غذاها، کمی بیشتر از سایر غذاها برای هضم انرژی لازم دارند. ولی هیچ غذایی وجود ندارد که هنگام هضم آنقدر انرژی مصرف کند که شما بدون تغییر در عادت‌های غذایی یا ورزش، کاهش وزن داشته باشید

 

9- اگر صبحانه نخورید و ناهار و شام بخورید لاغر می‌شوید!

مهم نیست که چه زمانی از 24 ساعت کالری مصرف می‌کنید، نتیجه نهایی یکی است. فرمول پایه این است کالری مصرفی در برابر کالری که می‌سوزانید.

اگر در روز سه بار و هر بار چهارصد کالری بخورید یا 1200 کالری را در یک وعده مصرف کنید، بدن شما این تفاوت را درک نمی‌کند. ولی فراموش نکنید حذف وعده غذایی راه مناسبی برای رژیم موفق نیست زیرا اشتهای شما را بیش از حد تحریک می‌کند و نه تنها شما ناهار یا شام زیادتری می‌خورید بلکه در طول روز هم از انواع میان وعده‌ها مصرف می‌کنید.

 

10- برای لاغر شدن نباید غذا خورد

برخلاف تصور، گرسنه ماندن باعث می‌شود وزن بدن به دلیل ذخیره سازی چربی افزایش یابد.

اگر هدفتان از گرسنگی کشیدن کاهش وزن است باید در برنامه رژیمی خود تجدیدنظر نمایید. به جای گرسنگی یک برنامه مناسب ورزشی برای خود تعیین کرده و بیشتر به باشگاه بروید. از میوه‌جات، سبزیجات، حبوبات، گوشت‌های کم چرب و ماهی استفاده کنید. سعی کنید چهار یا پنج بار در هفته طبق یک برنامه منظم ورزش نمایید.

 

آب و وزن

11- با نوشیدن آب چاق می‌شویم

برعکس ننوشیدن مقدار کافی آب در طول روز متابولیسم و سوخت و ساز بدن را کند کرده و ممکن است باعث اضافه وزن نیز بشود.

آب ماده ای ضروری برای فعالیت‌های متابولیک بدن، از جمله سوزاندن کالری محسوب می‌شود.

تا زمانی که در کویر لوت زندگی نمی‌کنید، آب فراوانی اطراف شما وجود داشته و باید زیاد از آن بنوشید. 8 تا 10 لیوان و اگر ورزش می‌کنید حتی بیشتر از این مقدار. خوردن آب به جای انواع نوشابه نیز بسیار مناسب است. نوشابه‌ها معمولاً زودتر احساس تشنگی را نسبت به آب از بین می‌برند و دارای کالری‌های بی ارزش بوده و باعث می‌شوند بعد از 30 دقیقه مجدداً احساس گرسنگی نمایید.

 

12- خوردن تنقلات هنگام گرسنگی کمتر چاق می‌کند

خوردن تنقلات هنگام گرسنگی باعث ایجاد عادت‌های غذایی ناسالم می‌شود.

با شکم سیر از خانه خارج شوید. گرسنگی ممکن است منجر به خریدن و خوردن تنقلات شود. شکلات، پفک و چیپس هیچ کدام نمی‌توانند جای یک صبحانه، ناهار و شام سالم و رضایت بخش را بگیرند.

 

چند توصیه به زنان چاق

زنان چاق می‌توانند بدون رژیم گرفتن تنها با تغییر عادات غذایی و ورزش بیشتر سلامت خود را بهبود ببخشند.

محققان معتقدند تغییر شیوه زندگی مانند انجام فعالیت‌های ورزشی نظیر تای‌چی، ورزش‌های هوازی و رفتار درمانی از خطرات چاقی روی سلامت زنان می‌کاهد حتی اگر این زنان به میزان قابل توجهی وزن خود را کم نکنند.

به گفته محققان دانشگاه متروپولیتان انگلیس، همه افراد با اندازه‌های مختلف، می‌توانند خطرات سلامت ضعیف را با اجرای شیوه سالم زندگی کاهش دهند.


92/2/8
11:27 صبح

لاغری: توصیههای درست و غلط را تشخیص دهید

بدست عمران دهقان در دسته

لاغر شدن آن قدرها هم سخت نیست. کمی اراده می‌خواهد و مقدار زیادی اطلاعات صحیح در مورد لاغری و مواد غذایی.

درست و غلط

فقط کافی است بین چند نفر به زبان بیاورید که قصد لاغری دارید. کلی نسخه برایتان پیچیده می‌شود. اینکه قبل از غذا آب نخور! میوه ها قند دارند نباید بخوری! لب به لبنیات نزن و خلاصه کلی دستورالعمل دیگر که شما را کاملاً گیج می‌کند. لاغر شدن آن قدرها هم سخت نیست. کمی اراده می‌خواهد و مقدار زیادی اطلاعات صحیح در مورد لاغری و مواد غذایی. لازم نیست تبدیل به مانکن بشوید. همین که با چند کیلو لاغرتر شدن احساس بهتری داشته باشید و از بدن و سلامتیتان راضی باشید کافی است. برخی از این توصیه‌ها پایه و اساس علمی ندارند و فقط باروهای رایجی هستند که به مرور بین مردم باب شده‌اند. البته عوض کردن این باورها هم کار چندان ساده ای نیست. اما در این مقاله چند نمونه از این باورها و توصیه ها را ذکر کرده و راست و دروغ آن‌ها را مشخص می‌کنیم. اگر شما هم قصد لاغری دارید مطالعه‌ی این مطلب را از دست ندهید.

 

اول  غذا یا میان وعده بعد خرید

کاملاً درست است. حتماً برای شما هم پیش آمده که با شکم گرسنه به سوپرمارکت محلتان بروید. آدم از وقتی که پایش را داخل مغازه می‌گذارد چشمش در قفسه‌ها به دنبال خوراکی‌های مختلف می‌گردد. در واقع دلش می‌خواهد هر آنچه در یخچال و قفسه ها وجود دارد را درو کرده و به منزل ببرد. حتی چیزهایی می‌خرد که اصلاً قصد خریدشان را نداشته است. این هوس خرید ناشی از گرسنگی است. زمانی که شکمتان خالی است مطلقاً به خرید نروید به خاطر این که هر چه خوراکی و مواد غذایی پرکالری در مغازه هست را خواهید خرید. بهتر است خریدهایتان را بعد از صبحانه یا ناهار انجام دهید. اگر در بین روز به خرید می‌روید حتماً یک میان وعده‌ی سبک مانند یک لیوان شیر یا یک عدد میوه و غیره میل کنید تا ولع کمتری به خرید مواد غذایی نامناسب و پرکالری داشته باشید.

 

نباید قبل از غذا آب بخوری

غلط است. گوشتان به این توصیه ها بدهکار نباشد. نوشیدن یک لیوان بزرگ آب قبل از غذا اشتها را کاهش می‌دهد. برای همین هم اگر قصد لاغری دارید نوشیدن آب قبل از غذا یک ترفند موثر محسوب می‌شود. علاوه بر این توصیه می‌کنیم که روزانه حدود یک لیتر و نیم آب میل کنید. نوشیدنی‌های شیرین و نوشابه ها شما را از هدفتان دور خواهند کرد. پس اگر می‌خواهید لاغر شوید مصرف این قبیل نوشیدنی‌ها را به حداقل برسانید. اگر هم می‌توانید از خیر آن‌ها بگذرید چون خیری برایتان نخواهند داشت.

 

اگر می‌خواهی لاغر شوی حتماً آب میوه بخور

غلط است. با وجود اینکه در مقایسه با نوشابه‌ها، آب‌میوه‌ها بهترند و حداقل ویتامینی نصیب بدن می‌کنند اما با این وجود این نوشیدنی‌ها نیز حاوی میزان زیادی قند هستند. تولید کننده های محصولات غذایی کاری به قصد و نیت شما ندارند. آن‌ها می‌خواهند که محصولاتشان بیشتر به فروش برود برای همین هم سعی می‌کنند آب میوه ها را شیرین‌تر از حد معمول تولید کنند. اگر قصد لاغری دارید از مصرف این قبیل آب میوه ها هم بپرهیزید.

 

لیستی از غذاهای ممنوعه برای خودت درست کن

این باور هم غلط است. محرومیت از مصرف مواد غذایی نتیجه ای جز سرخوردگی و ناامیدی نخواهد داشت. فرض کنید شما عاشق پفک، چیپس یا شیرینی هستید. تصورش را بکنید که به یکباره شما را از مصرف خوراکی‌های مورد علاقه‌تان منع کنند. مطمئناً چند روزی بیشتر دوام نخواهید آورد. کاری که باید انجام دهید این است که میزان مصرفتان را کاهش دهید و به حد و اندازه‌ی معقولی برسانید. به عنوان مثال اگر عاشق پفک هستید به جای این که چند تا چند تا پفک در دهانتان بگذارید و به اصطلاح لپ‌هایتان را پر از پفک کنید یک دانه از آن را در دهانتان بگذارید و کم کم آبش کنید. در این صورت لذت طولانی مدتی از مصرف آن به دست می‌آورید و در عین حال میزان پفکی که می‌خورید را کاهش می‌دهید.

زمانی که شکمتان خالی است مطلقاً به خرید نروید به خاطر این که هر چه خوراکی

و مواد غذایی پرکالری در مغازه هست را خواهید خرید. بهتر است خریدهایتان را بعد

از صبحانه یا ناهار انجام دهید

 

محصولات رژیمی هیچ تأثیری در لاغری ندارند

اشتباه است. با وجود این که محصولات رژیمی چند شبه شما را مانکن نمی‌کنند اما با این حال باعث می‌شوند که میزان کالری‌های دریافتیتان کمتر شود البته به شرط این که در مصرف آن‌ها نیز اندازه نگه دارید و به بهانه‌ی اینکه رژیمی‌اند در مصرف آن‌ها زیاده‌روی نکنید.

 

غذایت را با مصرف سبزیجات یا سوپ و آش شروع کن

کاملاً درست است. هر وعده‌ی غذایی باید حاوی پیش غذا، غذای اصلی و دسر باشد. در هر وعده‌ی غذایی‌تان میوه و سبزیجات کافی بگنجانید. سوپ یک پیش غذای فوق‌العاده است که جلوی پرخوری را می‌گیرد و در عین حال حاوی سبزیجات است و مغذی. برای دسر هم سعی کنید به جای دسرهای پرکالری از سالاد میوه استفاده کنید.

 

سر سفره نشستن را کش نده

غلط است. اتفاقاً باید زمان زیادی برای غذا خوردن اختصاص دهید. آرام غذا بخورید و لقمه‌هایتان را به دقت بجوید. در این صورت تمرکز بیشتری روی احساس گرسنگی و سیری خواهید داشت. از بشقاب‌های کوچک‌تر استفاده کنید. دوباره غذا نکشید و اگر سیر شدید خودتان را مجبور به تمیز کردن بشقابتان نکنید. اجازه دهید مانده‌ی غذایتان نصیب گربه ها و کبوترها شود.

میوه

  

روزانه یک واحد بیشتر میوه نخور چون میوه قند دارد

این یکی دیگر از آن توصیه‌هاست که کلاً نشنیده‌اش بگیرید. میوه های تازه و شیرین حاوی قند هستند اما در عین حال کلی ویتامین و فیبر به بدنتان می‌رسانند. بدن ما به این ویتامین‌ها نیاز دارد و محروم شدن از آن‌ها به سلامتی آسیب می‌رساند. میوه را به عنوان میان وعده و یا دسر میل کنید. هر روز حداقل دو تا 3 واحد میوه‌ی تازه بخورید.

 

لبنیات نخور چون چرب هستند

باز هم غلط است. محصولات لبنی حاوی کلسیم هستند که بدن ما در هر سن و سالی به آن نیاز دارد. بر عکس این توصیه‌ی نادرست باید روزانه سه محصول لبنی مصرف کنید. برای اینکه از چاقی پیشگیری کرده باشید از محصولات لبنی کم چرب استفاده کنید اما خودتان را از آن‌ها محروم نکنید.

 

یک جلسه ورزش در هفته تأثیری ندارد حتی اگر ورزش سختی باشد

این گفته درست است. برای این که متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدنتان را راه بیندازید لازم است که هر روز تحرک بدنی لازم را داشته باشید. باید بدانید که روزانه نیم ساعت ورزش لازم است. پیاده روی کنید. 10 دقیقه صبح‌ها و 20 دقیقه شب‌ها.


92/2/8
11:20 صبح

هرم غذایی مخصوص سالمندان

بدست عمران دهقان در دسته

هرم غذایی سالمندان

خانم یا آقای سالمند! اگر شما نگران این مسئله هستید که آیا تغذیه خوب و سالمی دارید، بیایید به هرم غذایی جدیدی که فقط مخصوص شما طراحی شده نظری بیندازید.

این هرم غذایی اصلاح شده به وسیله محققان دانشگاه محلی بوستون تنظیم و تهیه شده است. این هرم یک راهنمای غذایی است که مخصوص سالمندان 70 ساله و بالاتر از آن که سالم هستند و به صورت مستقل می توانند زندگی کنند می باشد.

چرا افراد سالمند به هرم غذایی خاص خودشان نیاز دارند؟

توضیح آن کاملا ساده است.

1- بدن سالمندان به کالری کمتری نیاز دارد، زیرابا افزایش سن، بافت عضلانی و ماهیچه ای کمتر می شود. فعالیت بدنی نیز کمتر از قبل می شود.

2- از طرفی همزمان با این تغییرات، افراد سالمند مانند سابق، به همان مقدار مواد مغذی و حتی در برخی موارد بیشتر از آن، نیاز پیدا می کنند.

به طور قطع سالمندان باید از غذاهایی استفاده نمایند که در عین حال که کالری کمی دارند، مواد مغذی آن ها بالا باشد. به عبارتی سالمندان از غذاهایی بیشترین بهره را می برند که دانسیته مواد مغذی آن بالا باشد.

بنابراین بیایید در هرم غذایی اصلاح شده برای سالمندان کنکاشی داشته باشیم. در اینجا نکاتی از مهم ترین توصیه ها آمده است:

* این هرم شامل غذاهایی است که دارای مواد مغذی کمیاب مانند ویتامین D ، کلسیم، ویتامین E و فیبر، در رژیم غذایی سالمندان هستند. بعضی از این غذاها عبارتند از شیر، ماست، پنیر، ماهی، تخم مرغ ، روغن ها ، غلات سبوس دار، میوه ها و سبزیجات.

* با این که مصرف مواد غذایی تازه همیشه ارجح تر است، ولی در نبود آنها می توان از میوه ها و سبزیجات فریز شده و کنسرو شده استفاده کرد.

* وجود یک ردیف لیوان آب در پایین هرم، یادآور نوشیدن مایعات فراوان است. کم آبی معمولا در سالمندان بیشتر اتفاق می افتد و می تواند منجر به عوارض خطرناکی مانند گیجی و آشفتگی در آنها شود. به خاطر داشته باشید که کافئین(در چای،قهوه و کولاها) موجب به هدر رفتن بیشتر آب بدن می شود.

* پرچم بالای هرم به ما یادآوری می کند که افراد سالمند به غذاها و مکمل های غنی شده با ویتامین D ، کلسیم و ویتامین B12 برای رفع نیازهایشان احتیاج دارند.

* فعالیت بدنی همان طور که در عکس نشان داده شده است باید برای افراد سالمند سبک تر و آسان تر در نظر گرفته شود؛ مانند پیاده روی ، باغبانی و ورزش های آئروبیک(شنا).

* نکته ای مهم:

از آن جایی که برخی سالمندان معمولا به کامپیوتر و اینترنت خیلی علاقه نشان نمی دهند یا توانایی کار با آن را ندارند، این وظیفه به عهده شماست تا توصیه های پزشکی و تغذیه ای مربوط به سالمندان را که در اینترنت مشاهده می کنید، به آنها بگویید یا نشان دهید.


<   <<   6   7   8   9   10   >>   >