Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل
شارژ ایرانسل شارژ همراه اول شارژ تالیا وبلاگ شیمی - زندگی - سلامت wellcome to my weblog
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

92/2/12
10:38 عصر

عفونت معده می تواند به دیگران منتقل شود

بدست عمران دهقان در دسته

عفونت معده عارضه ای آزاردهنده است، چون بعضی وقت ها میزان عفونت به اندازه ای بالا می رود که زندگی را مختل می کند. این عارضه حتی خواب راحت شبانه را هم از بیمار می گیرد و گاه و بیگاه از رختخواب بلندش می کند به خصوص اگر این بیمار، به بهداشت فردی اش اهمیت ندهد.

 


عفونت معده

گاهی وقت ها به خودت می آیی و می بینی به علتی که نمی دانی، دردی بسیار شدید معده ات را احاطه کرده و خواب و خوراکت را گرفته است. درد خیلی زیاد است و سوزش هم چاشنی آن می شود، حالت تهوع هم داری و نفخ شدید آزارت می دهد. با مراجعه به پزشک می فهمی که عفونت معده داری.

 

علت عفونت معده

هلیکوباکترپیلوری، عامل ایجادکننده عفونت و زخم معده و زخم های گوارشی است.

همچنین پژوهش ها نشان داده‌اند که این باکتری با برخی تومورهای دستگاه گوارش نیز در ارتباط است.

ضعف بهداشت فردی و اجتماعی در کشورهای در حال توسعه، عامل اصلی شیوع بالای عفونت معده است.

 

علائم عفونت معده

درد و سوزش سر دل، نفخ همراه با درد، سیری زودرس همراه با نفخ و وضعیتی که بیمار را از خواب بلند می کند از جمله علائم آن می باشد.

 

تشخیص عفونت معده

یکی از روش های متداول تشخیصی استفاده از آزمایش خون است، به طوری که پزشک در نتایج آزمایش به دنبال آنتی بادی ها می گردد. به این معنا که اگر در خون فرد آنتی بادی مشاهده شود، نشانه وجود عفونت هلیکوباکتر پیلوری است.

 

همچنین در روش دیگر از دستگاه آندوسکوپ استفاده می شود و چنانچه نتیجه نمونه برداری مثبت باشد به معنی وجود عفونت در معده است.

 

تست تنفسی نیز از روش های تشخیصی مورد استفاده است، به طوری که به بیمار ماده ای خورانده می شود و اگر عفونتی در معده باشد آن ماده واکنش نشان می دهد و به صورت گاز از ریه متصاعد می شود.

 

اندازه گیری آنتی ژن در مدفوع و نمونه برداری از معده به روش آندوسکوپی و فرستادن آن به آزمایشگاه پاتولوژی و رنگ آمیزی نمونه نیز از روش های تشخیصی مورد استفاده به شمار می روند.

روش درمان عفونت معده، سه دارویی و جدیدتر چهار دارویی است و حداکثر دو هفته است که در نود درصد موارد میکروب از بین می رود و ممکن است که ده درصد میکروب از بین نرود که می گوییم میکروب به درمان مقاوم شده است

 

راه های انتقال عفونت معده

ارتقای سطح بهداشت فردی از عوامل پیشگیری کننده در این بیماری است.

انتقال این بیماری از طریق فرد به فرد است، یعنی یا از راه دهانی دهانی یا مدفوعی دهانی. به این معنی که اگر فردی با فرد مبتلا به این عفونت، روبوسی کرده یا با او هم غذا شود یا حتی با او دست بدهد و به نوعی با بزاق او تماس پیدا کند، به این بیماری مبتلا می شود.

 

درمان عفونت معده

روش های های درمانی عفونت معده بیش از 20 نوع و ترکیبی از داروهاست، چرا که هلیکوباکتر به یک دارو مقاوم است، اما روش متداول برای درمان این بیماری روش های سه یا چهار دارویی است که داروهایی چون امپرازول، آموکسی سیلین، مترونیدازول، بیسموت، فورازولیدون و کلاریترومایسین را شامل می شود.

 

طول درمان این بیماری 10 تا 14 روز طول می کشد و درصد ریشه کنی آن 80 تا 90 درصد است، ولی حتی آنهایی که درمان می شوند نیز با احتمال عود 2 درصد روبرو هستند. به همین جهت لازم است پس از تکمیل دوره درمان دارویی، بیمار تست تنفسی داشته باشد.

 

درمان به موقع عفونت معده از ابتلای به سرطان معده جلوگیری می کند

پژوهشگران اعلام کردند که درمان به موقع و مناسب عفونت ناشی از میکروب هلیکوباکترپیلوری می‌تواند آسیب‌های وارده به معده را که در برخی موارد به سرطان منجر می‌شود، بهبود بخشد.

به گفته پژوهشگران، این یافته‌ها مهم است، چرا که سرطان معده دومین عامل مهم مرگ و میرهای ناشی از سرطان در جهان است و تقریبا نیمی از جمعیت جهان به این میکروب آلوده هستند.

سرطان‌ معده‌، رشد بدون‌ کنترل‌ سلول‌های‌ بدخیم‌ در معده‌ است که افراد بالای 40 سال را مبتلا می‌کند و شیوع‌ آن‌ در مردان دو برابر زنان‌ است‌.


92/2/12
10:33 عصر

عفونت قارچی یا باکتریایی پوست؟

بدست عمران دهقان در دسته

عفونت پوست در اثر عوامل میکروبی مختلف از جمله قارچ ها و باکتری ها ایجاد می شود. هر کدام از این عفونت ها علائم مخصوص به خود را دارند و راه های درمانی آنها متفاوت است.


عفونت قارچی پوست

 

عفونت پوست در اثر قارچ ها

بیشتر عفونت‌های قارچی نقاط دایره شکلی را روی پوست ایجاد می‌کنند که معمولا زبر و قرمز بوده و با خارش همراهند.

پزشک با معاینه ناحیه عفونی، گرفتن نمونه و مشاهده آن زیر میکروسکوپ و با کشت سلولی، عفونت‌های قارچی را تشخیص می‌دهد.

 

به گفته متخصصان، عفونت‌های قارچی واگیردار بوده و از فردی به فرد دیگر، از حیوان به انسان و از خاک به انسان منتقل می‌شود. به عبارتی این قارچ‌ها در پوست، مو، و ناخن انسان‌ها و حیوانات وجود داشته و یا در خاک یافت می‌شود.

 

عفونت‌های قارچی معمولاً با کرم‌های ضد قارچ در مدت دو هفته درمان می‌شوند. ولی در مواردی که این عفونت‌ها به درمان‌های موضعی پاسخ ندهند، پزشک از داروهای خوراکی و قرص جهت درمان استفاده می‌کند. درمان‌های دارویی در یک دوره سه ماهه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

برای بهبود عفونت‌های قارچی، باید رطوبت و گرمای بدن را به حداقل برسانید.

 

سعی کنید از لباس‌های تنگ استفاده نکنید. لباس‌های گشاد، گردش هوای بهتری داشته و تعریق بدن را کاهش می‌دهند.

 

اگر می‌توانید از ضد عرق‌ها و دئودورانت‌ها استفاده کنید، چربی پوست خود را به حداقل برسانید و کمتر در معرض نور آفتاب قرار گیرید.

وقتی به علت آسیب خارجی، پوست زخم می شود، تعدادی از این باکتری ها به درون پوست رفته و در آنجا رشد کرده، تکثیر می شوند و موجب بروز علائمی می شوند که آن را عفونت پوست می نامند

 

عفونت پوست در اثر باکتری ها

سلولیت (Cellulitis) به معنای عفونت پوست است و معمولا به علت رشد باکتری ها در بافت پوست و زیر پوستی ایجاد می شود.

در روی پوست همه انسان ها، انواع مختلفی از باکتری ها زندگی می کنند که در حالت عادی مشکلی ایجاد نمی کنند و توانایی نفوذ در درون پوست و ایجاد بیماری در آن را ندارند.

وقتی به علت آسیب خارجی، پوست زخم می شود، تعدادی از این باکتری ها به درون پوست رفته و در آنجا رشد کرده، تکثیر می شوند و موجب بروز علائمی می شوند که آن را عفونت پوست می نامند.

شایع‌ترین باکتری که موجب سلولیت یا عفونت پوست می شود، استافیلوکوک و گاهی استرپتوکوک است.

ما در این مطلب درباره عفونت پوست دست برای شما صحبت خواهیم کرد.

 

علائم عفونت باکتریایی پوست دست

- درد پوست که با فشار به آن بیشتر می شود

- گرم و قرمز شدن پوست

- متورم و سفت و براق شدن پوست

- محدود شدن حرکات انگشتان به دنبال ورم پوست و دردناک شدن حرکات دست

- ورم غدد لنفاوی آرنج و زیر بغل

- ایجاد رگه های قرمزرنگ در ساعد به علت ورم و التهاب رگ های لنفاوی

- علائم سیستمیک عفونت شامل تب، لرز، تعریق، درد عضلانی، ضعف، تهوع و استفراغ

 

عفونت باکتریایی پوست

 

عوامل خطر عفونت باکتریایی پوست

 

- گزش حشرات

- گزیدگی یا گازگرفتن توسط حیوان

- زخم یا خراش پوست

- زخم عمل جراحی

- دیابت

- بیماری های عروقی

- مصرف داروهای کورتونی یا دیگر داروهای تضعیف‌کننده سیستم ایمنی بدن

 

تشخیص عفونت باکتریایی پوست

تشخیص این بیماری معمولا با معاینه بیمار و مشاهده علائم بیماری امکان‌پذیر است.

با این حال ممکن است پزشک معالج برای شما، آزمایشات خونی یا کشت ترشحات احتمالی از محل عفونت را تجویز نماید.

 

 

درمان عفونت باکتریایی پوست

درمان سلولیت دست هرچه زودتر باید انجام شود، وگرنه احتمال سرایت عفونت به قسمت های دیگر دست و وخیم تر شدن آن وجود دارد.

راه های درمان عبارتند از :

- درمان اصلی این بیماری تجویر آنتی بیوتیک است. دارو معمولا بصورت خوراکی به بیمار داده می‌شود، ولی در موارد شدید ممکن است لازم شود بیمار در بیمارستان بستری و تحت درمان تزریقی قرار گیرد.

- برای کاهش درد از داروهای مسکن استفاده می شود.

- بیمار باید دست خود را بالاتر از سطح قلبش نگه دارد تا ورم آن کاهش یابد.

- دست باید تا مدتی بی حرکت شود. بی‌حرکت کردن دست معمولا با استفاده از یک آتل یا اسپلینت انجام می‌شود. بعد از برطرف شدن علائم عفونت، حرکات دست به توسط فیزیوتراپ شروع می شود.

در مواردی که به علت شدت عفونت، چرک در زیر پوست جمع می شود، باید با استفاده از جراحی، مواد چرکی تخلیه شوند

سلولیت معمولا در طی 7 تا 10 روز درمان می شود، ولی در موارد شدید یا وجود بیماری های زمینه ای ممکن است طول درمان بیشتر از این باشد.

در موارد شدید ممکن است سلولیت گسترش یافته و موجب عفونت دیگر نقاط دست شود.

 

هشدار

مواردی از سلولیت که به دنبال زخمی شدن دست ناشی از گاز گرفتن حیوان یا انسان ایجاد شده است، یا زخم دست بر اثر مشت زدن به دهان و دندان فرد دیگری ایجاد شده است، احتمال شدت یافتن عفونت زیاد است.

علت این است که میکروب هایی که در دهان انسان یا حیوانات وجود دارند می توانند عفونت های بسیار خطرناکی ایجاد کنند. این عفونت ها را باید با دقت و توجه بیشتری درمان کرد.

 

در موارد زیر بیمار در بیمارستان بستری می شود

- وضع عمومی بیمار بد باشد مثل تب شدید یا تغییرات فشار خون

- با وجود مصرف آنتی بیوتیک وضعیت بیماری بدتر شود

- بیمار ضعف سیستم ایمنی داشته باشد


92/2/12
9:11 عصر

علائم سرطان تخمدان چیست؟

بدست عمران دهقان در دسته

آمار سازمان بهداشت جهانی نشانگر این است که یک زن از هر 55 زن در جهان مبتلا به سرطان تخمدان در مقطعی از زندگی‌اش می‌شود. به طور معمول این سرطان بیماری‌ای است که زنان بالای 50 سال را درگیر می‌کند.


بیماری زنان

چندین نوع از سرطان‌های تخمدان وجود دارد؛ از جمله سرطان اپی‌تلیال، سرطان بوردرلاین و سرطان سلول‌های زاینده.

 

شایع‌ترین نوع، سرطان سلول‌های اپی‌تلیال یا سلول‌های پوشش‌دهنده تخمدان‌هاست و حدود 80 تا 90 درصد سرطان‌های تخمدان از این نوع هستند.

 

سرطان‌های بوردرلاین یا سرطان سلول‌های بنیادین، سرطان‌های نسبتا خوش‌خیم‌تر و کم‌خطرتری هستند که با یک جراحی کوچک قابل درمانند.

 

سرطان سلول‌های زاینده یا جرم سل تخمدان هم بین 5 تا 10 درصد سرطان‌های تخمدان را تشکیل می دهد و در سلول‌هایی که در آینده به تخمک تبدیل می‌شوند، رخ می‌دهد.

 

8 عامل خطر سرطان تخمدان

عواملی که ممکن است احتمال ابتلا به سرطان تخمدان را در زنان بالاتر ببرد چیست؟

1- نداشتن فرزند و باردار نشدن: دخترانی که ازدواج نمی‌کنند یا پس از ازدواج باردار نمی‌شوند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

 

2-  هر چقدر سن بالاتر برود، احتمال ابتلا به بیماری بیشتر می‌شود. عموما این سرطان زنان بالای 50 سال را به‌خود درگیر می‌کند و بیشترین افراد مبتلا بین 55 تا 60 سال را دارند.

برخی تحقیقات نشان داده است، داروهای تحریک‌‌کننده تخمدان‌ها که برای درمان ناباروری تجویز می‌شود، احتمال بروز سرطان تخمدان از نوع بوردرلاین را افزایش می‌دهد

 

3- داشتن سابقه ابتلا به سرطان تخمدان در یکی از افراد نزدیک خانواده از مهم‌ترین عوامل ابتلا به این بیماری است. مطالعات همچنین نشان داده است، ابتلای نزدیکان فرد به سرطان‌‌های روده بزرگ، مقعد، رحم یا سرطان سینه هم احتمال ابتلای فرد به سرطان تخمدان را افزایش می‌دهد.

 

4- زنانی که برای برطرف کردن علائم دوران یائسگی تحت هورمون درمانی قرار می‌گیرند و برای آنها داروهای هورمونی صرفا استروژنی تجویز می‌شود، اگر برای 10 سال این هورمون‌ها را دریافت کنند، احتمال ابتلای آنها به سرطان تخمدان افزایش می‌یابد.

 

5- برخی تحقیقات نشان داده است، داروهای تحریک‌‌کننده تخمدان‌ها که برای درمان ناباروری تجویز می‌شود، احتمال بروز سرطان تخمدان از نوع بوردرلاین را افزایش می‌دهد.

 

6- زنانی که به بیماری آندومتریوز مبتلا هستند، احتمال بیشتری برای ابتلا به سرطان تخمدان دارند.

 

7- زنان با اضافه‌وزن زیاد و دارای BMI بالای 30 هم احتمال ابتلای بیشتری دارند.

 

8- زنان پاکستانی، نروژی، ایسلندی، لهستانی و هلندی بالاترین درصد مبتلایان به این بیماری را تشکیل می‌دهند.

سرطان تخمدان

 

 

7 علامت سرطان تخمدان

در مورد همه سرطان‌ها باید نشانه‌های اولیه بیماری را شناخت تا بتوان در صورت ابتلا به آن سرطان، تشخیص زودرس و درمان کامل‌تری داشت.

 

در مورد سرطان تخمدان هم علائم هشداردهنده‌ای وجود دارد که باید آنها را بشناسید:

 

1- افزایش ناگهانی سایز شکم و علائم شبیه به نفخ شکم

2- درد دائمی و گنگ در ناحیه شکم و زیر شکم

3- سیر شدن پس از خوردن بسیار کم غذا

4- مشکل در بلع غذا

5- علائم ادراری از جمله احساس نیاز فوری به دفع ادرار و تکرر ادرار

6- تغییر در شیوه معمول اجابت مزاج

7- درد پشت به همراه خستگی عمومی

 

نکته‌

علائمی که مشابه علائم بیماری سندرم روده تحریک پذیر هستند اگر  ناشی از سرطان تخمدان باشند همیشه حاضر و پایدارند، در حالی که علائم سندرم روده تحریک پذیر به صورت مقطعی ظاهر می‌شوند.

 

درمان سرطان تخمدان

درمان اصلی سرطان تخمدان، جراحی است. البته جراحی برای برداشتن تخمدان‌ها ممکن است با درمان تکمیلی به صورت رادیوتراپی همراه شود.

 

اگر پزشکان به باقی ماندن سلول‌های سرطانی در محل یا مجاورت آن شک داشته باشند، برای بیمار درخواست رادیوتراپی می‌کنند.

 

گاهی هم ممکن است پزشکان برای بیمار درخواست شیمی‌درمانی کنند که شیمی‌درمانی یا از راه تجویز دهانی یا به‌وسیله تزریق وریدی یا از راه گذاشتن لوله کوچکی در شکم فرد بیمار انجام می‌شود.

 

یکی از نکات اصلی در انتخاب شیوه درمان تمایل بیمار به داشتن فرزند پس از بیماری است.

 

در صورتی که فرد بخواهد صاحب فرزند شود، پزشکان باید به احتمال درمان او بدون برداشتن تخمدان‌هایش فکر کنند. البته عامل اصلی در تصمیم‌گیری در این مورد، مرحله و میزان پیشرفت سرطان است.

 

در واقع در زنان جوانی که در مرحله ابتدایی سرطانشان تشخیص داده شده‌ است می‌توان با حفظ تخمدان به خارج کردن سرطان فکر کرد.

 

پس از جراحی برداشتن سرطان تخمدان فرد ممکن است همچنان احساس درد شکمی داشته باشد که برای او به مدت چند هفته داروهای مسکن تجویز می‌شود.

 

احساس برگشتن به حالت طبیعی و وضعیت طبیعی بدن ممکن است تا چند هفته پس از انجام این جراحی وجود نداشته باشد.


<   <<   6   7   8   9   10   >>   >