Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل
شارژ ایرانسل شارژ همراه اول شارژ تالیا پاکسازی لامپهای فلورسنت با استفاده از نانومواد - وبلاگ شیمی - زندگی - سلامت wellcome to my weblog
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

91/1/15
11:24 صبح

پاکسازی لامپهای فلورسنت با استفاده از نانومواد

بدست عمران دهقان در دسته

یک نانوماده‌ی جدید این قابلیتِ بالقوه را داراست که آلودگی‌های ناشی از شکستن لامپ‌های برق فلورسنت و انتشار جیوه‌ی درون آنها را پاک‌سازی کند. پروفسور رابرت هرت، از دانشگاه براون، در تحقیق اخیر خود، نانوماده‌ای ساخته‌است که هفتاد برابر بهتر از کارامدترین فناوری‌های کنونی، جیوه را جذب می‌کند.

هم‌اکنون، نیاز مبرمی به این فناوری وجود دارد، زیرا سیاست‌گذاران مردم را تشویق می‌کنند تا به جای استفاده از لامپ‌های برقِ رشته‌ای معمولی از لامپ‌های فلورسنتِ کم‌مصرف استفاده کنند. این جاذب جدید از نانوذرات سلنیوم ساخته شده و می‌تواند به پاک‌سازی جیوه پس از شکستن لامپ‌های فلورسنت در منزل و یا در حین خرید یا بازیافت کمک کند.

برای ساخت این جاذب، هرت و گروهش یک لایه از سلنیومِ نانویی را در بین یک بافت و یک لایه‌ی پشتی نشت‌ناپذیر قرار دادند. بنا به اظهارات هرت، با پوشش ‌دادن تکه‌های شکسته‌شده با این کاغذ برای چندین روز، می‌توان تقریباً به طور کامل، مانع از انتشار جیوه شد. وی گفت: «ما فکر می‌کنیم که این کار موجب تشکیل سلنید جیوه می‌شود که یک ترکیب بسیار پایدار است.»

بدون این کاغذ، جیوه به‌آرامی و در طول چندین روز، از روی لامپِ شکسته‌شده، بخار می‌شود. هرت اظهار داشت که به‌دلیل تبخیر جیوه، می‌توان آن را در اطراف منزل پخش کرد. این گروه معتقدند که از کاغذ مذکور می‌توان در بسته‌بندی لامپ‌ها استفاده کرد تا به این شکل، از انتشار جیوه (که ممکن است در حین حمل ‌و نقل رخ دهد) جلوگیری شود.

گرچه قابلیت انتشار جیوه در منزل، ترسناک به نظر می‌رسد؛ هرت توضیح داد: «این پدیده، در حقیقت دارای خطر بالایی نیست. بسیار بعید به نظر می‌رسد که یک بزرگسال با یک CFL (لامپِ فلورسنتِ فشرده) مسموم شود.» مقدار جیوه در این لامپ‌ها نسبتاً کم است و گرچه بیشترین انتشار، بلافاصله پس از شکستنِ لامپ اتفاق می‌افتد؛ چندین روز طول می‌کشد تا تمام جیوه از روی لامپ فرار کند. اگر چنین لامپی در یک اتاقِ بچه بشکند یا چند لامپ در یک زمان بشکنند (این اتفاق ممکن است در مکان بازیافت، رخ دهد) خطر مسمومیت، بیشتر خواهد بود. هرت افزود که لوله‌های فلورسنت بزرگ نسبت به لامپ‌های فلورسنت فشرده، جیوه‌ی بیشتری دارند.

به‌ نظر می‌رسد که با توجه به جیوه‌دار بودن CFLها، مصرف انرژی پایین‌تر آنها نسبت به لامپ‌های رشته‌ای معمولی، موجب شده‌است تا CFLها، دوستدار محیط محسوب شوند؛ اما در حقیقت، CFLها نسبت به لامپ‌های رشته‌ای معمولی، جیوه‌ی کمتری را مصرف می‌کنند، زیرا لامپ‌های رشته‌ای، الکتریسیته‌ی بیشتری را مصرف می‌کنند و سوختن زغال برای تولید الکتریسیته، جیوه آزاد می‌کند.

پروفسور جوزف هلبل از کالجِ دارتموث، درباره‌ی این تحقیق گفت: «تحقیق پروفسور هرت دربردارنده‌ی یکی از کاربردهای سودمند فناوری نانو است.» وی افزود: «این جاذب نشان داده‌است در مقایسه با سایر کاربردها که در جذب جیوه، بسیار کارامدتر است.» هلبل اظهار داشت که این تحقیق، فناوری ساده‌ای را به‌ نمایش کشیده‌است و این فناوری می‌تواند مستقیماً در محصولات مصرف‌کنندگان کاربرد داشته است. هم‌اکنون هرت در حال مذاکره با شرکت‌ها برای تجاری‌سازی این ماده است. نتایج این تحقیق در اجلاس اخیر انجمن شیمی امریکا ارایه شده‌است.

  http://www.abc.net.au/science/articles/2008/08/25/2345818.htm?site=science&topic=latest