Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل
شارژ ایرانسل شارژ همراه اول شارژ تالیا خواص گیاهان دارویی - وبلاگ شیمی - زندگی - سلامت wellcome to my weblog
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

91/1/25
3:40 عصر

درمان طبیعی زکام

بدست عمران دهقان در دسته

زکام به معنی التهاب بافت مخاطی بینی است که آزاد شدن واسطه‌های التهابی مانند هیستامین موجب احتقان بینی، آبریزش بینی و کاهش حس بویایی می‌شود.

زکام به آبریزش بینی به طرف خارج حلق و سینه گفته می‌شود و می‌تواند در نتیجه‌ی سرماخوردگی ساده ایجاد شود. گرفتن بینی احساس ناخوش آیندی ایجاد می‌کند. معمولاً برای رفع این بیماری از آنتی‌هیستامین و یا انواع قرص‌ها و شربت‌های دیگر استفاده می‌شود. اما در این مقاله اول از همه برای‌تان آرزوی سلامتی می‌کنیم و بعد چند روش طبیعی برای مقابله با زکام یا گریپ را پیشنهاد می‌دهیم.

نعناع

نعناع

برخی از روغن‌های ضروری وجود دارند که می‌توانند زکام یا گریپ را درمان کنند.  قرن‌هاست که از روغن نعناع به عنوان یک محرک معطر برای راحت شدن تنفس استفاده می‌کنند. چند قطره روغن ضروری نعناع را در یک فنجان آب داغ بریزید و با بخار آن بخور کنید. این کار باعث می‌شود که التهاب‌های مجرای بینی و برونشیت از بین برود.

اکالیپتوس

متخصصان معتقدند که یکی از خواص اکالیپتوس این است که جذب اکسیژن را راحت‌تر می‌کند. بو کردن اکالیپتوس، عضلات تنفسی را شل‌تر کرده و تنفس راحت‌تر می‌شود.

سرو کوهی

 

سرو کوهی یا اُرس

زمانی که دچار زکام یا گریپ می‌شویم سیستم دفاعی بدنمان ضعیف می‌شود و برای همین توان بدن برای مقابله با سرما یا عفونت‌های دیگر کمتر می‌شود.  روغن سرو کوهی یا اُرس متابولیسم بدن را تحریک و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و همین امر باعث می‌شود که بتوانیم سریع‌تر با ویروس‌ها مقابله کنیم.

 

 

چوب میخک

بخور دادن با روغن‌های ضروری باعث تسکین ناخوشی حاصل از زکام می‌شود. چوب میخک نیز یک بخور فوق‌العاده محسوب می‌شود. زیرا میخک بسیار معطر است و همین خاصیت آن باعث می‌شود مجاری تنفسی باز شوند و شما می‌توانید به راحتی نفس بکشید.

روغن سرو کوهی یا اُرس متابولیسم بدن را تحریک و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و همین امر باعث می‌شود که بتوانیم سریع‌تر با ویروس‌ها مقابله کنیم

 

روغن‌های ضروری را می‌توانید از داروخانه‌ها یا عطاری‌ها خریداری کنید. می‌توانید از این روغن‌ها برای تهیه بخور استفاده کنید.


91/1/25
12:2 عصر

درمان لک های پوستی با شیرین بیان

بدست عمران دهقان در دسته

درمان لک ‌های پوستی با شیرین بیان

ماسک شیرین بیان

از عصاره گیاه شیرین بیان برای درمان لک‌ های پوست استفاده می ‌شود، تحقیقات در این زمینه، نتایج رضایت ‌بخشی را ارایه داده است و می ‌توان از مزایای طبیعی این گیاه پرفایده بهره برد. آیا واقعا چنین نتایج درمانی از این گیاه انتظار می‌ رود؟

 

شاید بهتر باشد این ‌طور بگویم که بی ‌خطرترین عامل روشن‌ کننده رنگدانه که دارای کمترین ملانوم است، عصاره شیرین ‌بیان است که در ترکیبات زیبایی به عنوان شفاف ‌کننده ی پوست به کار می‌ رود و می ‌تواند در ترکیبات کرم‌ های آرایشی صورت به کار رود.

به علاوه عصاره شیرین‌ بیان از لحاظ تئوری به عنوان یک مشتق ضدالتهاب موضعی مطرح است که می ‌تواند در کاهش قرمزی پوست و تیرگی پس از التهاب، کاربرد داشته باشد.

ماده فعال شناخته شده در شیرین بیان، فلاونوئید است که می‌ تواند با پراکنده کردن ملانین، موجب روشن شدن پوست شود.

دوز مورد استفاده، یک گرم در روز برای چهارهفته است تا اثر بالینی آن ظاهر شود. عصاره شیرین‌ بیان هنوز در شمال آمریکا در دسترس نیست ولی در بخش‌هایی از جهان به خصوص در مصر استفاده می ‌شود.

ریشه شیرین بیان

ماده اصلی هیدروفوبیک آن که در اثر گرفتن عصاره شیرین ‌بیان به دست می ‌آید، گلابریدین است که روی پوست موثر می‌ باشد.

 

خلاصه این که آثار درمانی شیرین‌بیان از دیرباز شناخته شده بوده و از آن برای درمان انواع سرفه‌ها و به عنوان داروی مسکن در پوست استفاده می ‌کردند.

مردم حتی برای درمان اسپاسم و تورم مفاصل و به عنوان ماده‌ای ملین از آن بهره می‌ گرفتند.

 

از عصاره ریشه ی شیرین ‌بیان هم، به عنوان سد مقاوم در برابر برخی ویروس‌ها مثل هرپس و  هپاتیت A و یا در برابر عفونت کاندیدا استفاده می ‌شده است.


91/1/25
12:0 عصر

خواص پنج انگشت

بدست عمران دهقان در دسته

این گیاه را فلفل بیابانی نیز می نامند و در بسیاری از مناطق ایران می روید. درختچه زیبایی به ارتفاع یک متر و نیم است که به علت گل های زیبایی که دارد گاه به عنوان گیاه تزئینی کاشته می شود. بدین علت به آن پنج انگشت گویند که برگ های آن پنجه ای و پنج تایی است. گل های آن برنگ آبی و شبیه سنبله ای دراز است که سپس تبدیل به گل می شود.

میوه این گیاه قابض است و به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می کند. افرادی که دچار بواسیر یا شقاق باشند می توانند از اثرات درمانی آن سود بجویند و در جوشانده این گیاه بنشینند تا عارضه برطرف شود.

میوه این گیاه اثرات درمانی زیادی برای رحم دارد. 

قاعدگی  را تنظیم می کند و برگ این گیاه ورم های رحمی را بهبود می بخشد و عفونت را پاک می سازد. فواید آن به قدری زیاد است که از این گیاه در قرص های گیاهی مورداستفاده برای تنظیم قاعدگی و کاهش خونریزی استفاده می شود.

برگ این گیاه اثر کاهنده ای بر شهوت دارد و در قدیم و پارسایان در فصل بهار این گیاه را زیر خود فرش می کردند تا شهوت بر آنها غلبه نکند.

ضماد میوه و برگ آن ادرار را افزایش می دهد و مقدار زیاد آن برای 

کلیه  مضر است.

این گیاه در درمان سر درد هم مفید است.

 پنج انگشت، گیاه بسیار مؤثری برای درمان اختلالات قاعدگی است

از گیاه پنچ انگشت، دارویی به نام ویتاگنوس ( VITAGNUS ) تهیه کرده اند که حاوی‌ 90 ـ 80 میلی‌ گرم‌ عصاره‌ خشک‌ این گیاه‌ می‌باشد.

این دارو جهت‌ رفع ‌اختلالات‌ قاعدگی‌ و 

یائسگی ‌ به‌ کار می‌رود.

مکانیسم‌ اثر دقیق‌ این‌ فرآورده‌ به‌ اثبات‌ نرسیده‌ است‌ ، ولی‌ به‌ نظرمی‌رسد گیاه‌ پنج‌ انگشت‌ با اثر بر محور هیپوتالاموس‌ ـ هیپوفیز اثر خود را اعمال‌ می‌کند. این‌ گیاه‌ باعث‌ کاهش‌ آزاد شدن FSH* و افزایش‌ آزاد شدن‌ LH** و پرولاکتین ‌از هیپوفیز می‌گردد. هورمون های FSH و LH در تولید استروژن ( هورمون جنسی زنانه ) از تخمدان ها و دوره تخمک گذاری در خانم ها موثرند.

مطالعات‌ نشان‌ داده‌ است‌ که‌ گیاه‌ پنج‌انگشت‌ حاوی‌ ترکیبات‌ استروژنیک ‌نمی‌باشد و مستقیماً بر روی‌ تخمدان ها تاثیر نمی‌گذارد.

با توجه‌ به‌ اثرات‌ هورمونی این دارو، مصرف‌ آن‌ در دوران‌ 

بارداری ‌ ممنوع است .

در اکثر مطالعات‌ انجام‌ شده‌ با مصرف‌ این‌ دارو عوارض‌ جانبی‌ مشاهده‌ نگردیده‌ است‌، ولی‌ به‌ طور‌ نادر گزارشاتی‌ مبنی‌ بر بروز 

واکنش های‌ آلرژیک  ‌، سردرد و افزایش‌ خونریزی‌ دردوران‌ قاعدگی‌ وجود دارد.

این‌ دارو ممکن‌ است‌ با داروهای‌ ضد بارداری‌ خوراکی‌ وهورمونی‌ تداخل‌ نماید.

برای مصرف این دارو ، روزانه‌ 40 قطره‌ از آن را در کمی‌ آب‌ یا آبمیوه‌ بریزید و نیم‌ ساعت‌ قبل‌ از صبحانه‌ ( با معده‌ خالی ) مصرف ‌کنید.

البته یادآوری می کنم که دارو را حتماً حتماً باید تحت نظر پزشک و با تجویز ایشان مصرف کنید و از مصرف خودسرانه آن خودداری کنید.

پی نوشت :

* FOLLICLE STIMULATING HORMONE : این هورمون از غده هیپوفیز ترشح می شود و در خانم ها سیکل قاعدگی و تولید تخمک ها را در تخمدان ها کنترل می کند.

** LUTEIN HORMONE : این هورمون از غده هیپوفیز ترشح می شود و باعث ترشح استروژن از تخمدان ها می شود. این هومون در نیمه دوم قاعدگی باعث ترشح پروژسترون و هورمون های مردانه از جسم لوتئینی می شود.


<      1   2   3   4   5   >>   >